Wednesday 25 May 2011

Hilang semangat nk stdy..!? Ini caranye..

As-salamu alaykm w.b.t...
sempena musim2 imtihan a.k.a exam +PRK PERMATA yang akn datang neh.. sering kelihatan mereka2 yg kurang bersemangat untuk stdy.. maka dengan sifat penyayang(shafiq) aku sertakan beberapa tips2 untuk menaekkn 'syehk' anda kembali..
tips2 ini telah dikaji secare tafsilan...

1) Makan megi sambil taip.

2) Lihat pointer sem lepas.

tahukah anda selain dari msg dlm hp, pointer juge merupakan rhsie terbesar seseorang itu.


3) Gambar family.

     Raye terakhir bersame arwah ayahnda beta.. for sure i wasnt there.. isk9 ;(


4) perhati org sebelah anda (rumate etc.) kadang2 setengah2 org tengok rumate study ke x.. klu x mmg dgn kite2 tak stdy.. dan kadang2 kite tak pegi klas pon sbb mereka jgk(yelah...kite bangun pagi nk pegi klas.. org sebelah baek punye tido.. kompem2 tarik balik slimut.. tu kire bad-influence jgk la) so.. tegor2 la orang sebelah tu yer.. (arghh... sentappp....)
*pic xdpt ltk sbb seksa sgt pic dak sblh nih..

5) lihat buku, nota, kertas yang bertimbun2... psycho-otak tu ckit..... yela.. nota yg belambak2 tu bile nk abes..? tension 0ooOo klu tengok nota berlambak, lagi2 klu doc. ckp "kullu mathlup.." ngan kite2 terlingkup dengo ayat cenggituh...


sbnrnye.. mmg sngaje tak rotate.. (walaupon ni nota sem lepas punye tp.. ahh lantak lah.. asl ade)


6) Tangan da letih... megi pon da abes... setakat tu jela yer.. 


sebenarnya ada dalam 89400 tips lagi (bertawasul dekat makam2 sahabat takde dlm list aku ok..) tp aku letak yang penting2 jea.. walaubagaimana pon, sume tu atas usahe dan keikhlasan dlm menuntut ilmu.. ilmu yang dpt akn kite smpaikan.. itulah insurans kite disana nanti (depends la ilmu pe korang tuntut). Apa yang penting Usaha, Tawakal, Senyum & Redha.... 


Drpd Abdullah ibn Abbas ra, bahawa Rasulullah pernah berdoa: “Ya Allah aku berserah kepada engkau, aku beriman kepada engkau, aku bertawakal kepada engkau, aku kembali kepada engkau dan aku berjuang kerana engkau. Ya Allah, aku berlindung dengan kemuliaan dan kekuatan engkau, tiada Tuhan yang aku sembah melainkan engkau, janganlah aku disesatkan. Engkau yang hidup dan tidak akan mati sedangkan jin dan manusia semuanya akan mati (Muttafiqun alaih)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


'ala kulli hal
selamat beramal & b'imtihan ye kengkawan.. b'taufiq w'najeh....


sekian...


P/S : harap2 aku tak t'tuka facebook dengan buku... sbb makna lebey kurang je kn...

No comments:

Post a Comment